Dieta bezglutenowa

Do niedawna dietę bezglutenową stosowały przede wszystkim osoby, które chorują na celiakię, czyli mają problemy z wchłanianiem jelitowym. Jednak od kilku lat gluten jest na cenzurowanym także wśród miłośników zdrowego i bezpiecznego odżywiania. Dieta bezglutenowa staje się więc coraz bardziej popularna, choć na początku wcale nie jest łatwa do stosowania.

Gluten jest pewnym specyficznym rodzajem białka, które zawarte jest przede wszystkim w zbożach – pszenicy, pszenżycie, życie, orkiszu czy jęczmieniu. Dieta bezglutenowa polega więc na wyeliminowaniu wszystkich produktów, w których ten gluten występuje. Niestety, nie jest to łatwa sprawa, bo oprócz produktów, w których gluten jest oczywisty, sporo jest takich produktów żywnościowych, gdzie występuje gluten ukryty. Stosowanie diety bezglutenowej wymaga więc nie tylko ostrożności i umiejętnego dobierania posiłków, ale również sporej dawki wiedzy. Na początku przy zmianie diety może być trudno, jednak z biegiem czasu można nauczyć się automatycznie wybierać te produkty, które nie zawierają nawet ukrytego glutenu.

Czym zastąpić produkty zbożowe?

Dietę bezglutenową stosują obecnie nie tylko osoby chorujące na celiakię, ale również alergicy, którzy mają nietolerancję pokarmową i dolegliwości ze strony układu pokarmowego po spożyciu glutenu. Dieta jest też popularna wśród osób, które stawiają na zdrowe odżywianie. Co można jeść w diecie bezglutenowej, skoro zabronione są produkty większości zbóż? Bezpieczna jest mąka kukurydziana, sojowa, ryżowa, proso, gryka czy komosa ryżowa. Są to produkty roślinne, w których składzie gluten naturalnie nie występuje. Warto jednak pamiętać, ze te produkty, dostępne w sklepach, mogą być zanieczyszczone glutenem na etapie produkcji, pakowania czy przechowywania. Warto więc podczas codziennych zakupów zwracać uwagę także na informacje, jakie podaje producent na opakowaniu. Wiele produktów jest specjalnie oznaczonych znakiem „gluten free”, czyli rysunkiem przekreślonego kłosa. Kupując takie produkty można mieć pewność, że w ich składzie nie ma nawet śladowych ilości glutenu. Warto więc robić zakupy w sklepach ze zdrową żywnością, gdzie wybór jest o wiele większy niż w typowych supermarketach.




Dieta bezglutenowa nie jest stricte odchudzająca

W diecie bezglutenowej dozwolone są natomiast wszystkie produkty zwierzęce, w których składzie naturalnie gluten nie występuje. Dobrym pomysłem jest jednak czytanie składów na opakowaniach, szczególnie w przypadku produktów przetworzonych. Osoby, które ze względów zdrowotnych wybierają dietę bezglutenową, powinny jednak zdawać sobie sprawę, że nie jest to dieta odchudzająca. Wartość kaloryczna produktów bezglutenowych jest zbliżona do liczby kalorii, jaką zawierają produkty bogate w gluten. Dieta ta nie pomaga więc w gubieniu zbędnych kilogramów, jednak jest w stanie znacznie podnieść komfort życia w przypadku osób, których organizm nie trawi lub nie toleruje glutenu.